VLIEGEN


Customs Declaration Form

Dit formulier krijg je in het vliegtuig en daar wordt je gevraagd dit in te vullen en bij de Customs and Border Protection Officer in te leveren. Je komt deze persoon vanzelf tegen als je naar je koffers toe gaat. Je hoeft hem niet op te zoeken. 

Klik hier naar de officiële uitleg van dit formulier in het Engels. En anders lees je hieronder verder. 

 

 

Beantwoord deze vragen naar waarheid. Sommige zaken mag je wel meenemen, maar moeten wel aangegeven worden op dit formulier. Bijvoorbeeld Kaas. Maar snoep, koek en chips hoef je niet te vermelden. Vermeld je het niet en ze vinden het, ben je het kwijt en krijg je er nog een boete bovenop ook. En je doorgang door de douane zal nog wel wat langer gaan duren. Je vult 1 formulier in voor je gezin.

  1. Family name/First(Given):
  2. Birth date Month/Day/Year:
  3. Number of family members traveling with you:
  4. US street adress:
  5. Passport issued by:
  6. Passport number:
  7. Country of residence:
  8. Countries visited on this trip prior to us arrival.
  9. Airline/Flight number:
  10. The Primary purpose of this trip is business?
  11. I am(we are) bringing:
    a)Fruits, vegetables, plants, seeds, food, insects:
    b)Meats, animals, animal wildlife products:
    c)Disease agents, cell cultures, snails:
    d)Soil or have been on a farm/ranch/pasture
  12. I have been in close proximity of livestock:
  13. I am carrying currency or monetary instruments over $10.000 or foreign equivalent:
  14. I have commercial merchandise:
  15. Residents-- The total value.....
    Visitors-- The total value of all articles that wil remain in the US, including commercial merchandise is:
  1. Achternaam/Voornaam.
  2. Geboorte datum.
  3. Hoeveel mensen reizen er met jou mee. (per gezin, 1 form/gezin)
  4. Adres van eerste hotel dat je bezoekt
  5. Paspoort uitgegeven in welk land?
  6. Paspoort nummer.
  7. Land waar je woont.
  8. Landen die je bezocht op deze reis voordat je naar Amerika ging.
  9. Vliegmaatschappij/Vlucht nummer.
  10. Vlieg je deze keer zakelijk naar Amerika?
  11. Ik breng met mij mee:
    a)Fruit, groente, planten, zaden, etenswaar, insecten?
    b)Vlees, dieren, producten van wilde dieren?
    c)Ziekte bestrijdende middelen, cel kweken, slakken?
    d)Aarde of ben je op een (Vee)-boerderij/weide geweest?
  12. Ben je erg dicht in de buurt geweest van vee?
  13. Heb je meer dan $10.000 aan waarde bij. Of gelijkwaardig in een andere valuta? (contant geld of cheques) 
  14. Heb je spullen bij voor handel?
  15. Voor Amerikanen: Leeg laten!
    Voor bezoekers: Vul hier de waarde in van de spullen die je achter laat in Amerika inclusief eventuele handel. In de meeste gevallen leeg laten.
    Op de achterkant vul je in wat je meeneemt en de waarde ervan.


Stoelen kiezen tijdens het inchecken kan soms lastig zijn omdat je niet altijd weet hoe bijvoorbeeld een Boeing 777-300 er van binnen uitziet.

Klik voor een website die dat voor u laat zien. Zoek hier het juiste type vliegtuig waar u mee vliegt. Denk eraan dat u op de heenreis wellicht aan de rechterkant wilt zitten ivm het zicht op groenland als u de oversteek maakt. Op de terug weg is het vaak nog donker, maar is er een kans op het zien van het Noorderlicht als je nu links gaat zitten.


Vlucht moeten annuleren?

Het kan gebeuren dat je om wat voor omstandigheid je ticket moet annuleren.

In veel gevallen krijg je geen geld meer terug van de tickets. Maar het is dan wel mogelijk om de luchthavenbelasting terug te vragen. Zeker met meerdere tickets kan dit absoluut de moeite waard zijn. Je zal dit bij de organisatie waar je de tickets gekocht hebt aan moeten vragen.

Ze lopen hier geen reclame voor te maken dus laat je niet zomaar wegsturen. Ze steken deze €€€ graag in eigen zak.
Heb je rechtstreeks bij KLM geboekt dan kun je deze teruggaaf hier regelen. 


Leuke weetjes over vliegen


ESTA

Iedereen die naar Amerika gaat voor vakantie moet een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Er zijn veel bedrijven die dit graag voor jou doen, maar dan betaal je vaak iets meer. Je kan dit makkelijk zelf, zolang je maar op de juiste officiële  website zit. Klik hier of op de foto voor de juiste website.

Hier betaal je, op het moment dat ik dit schrijf, $14 voor de ESTA. Je ziet na de aanvraag direct of je naar Amerika mag reizen. Let er wel op dat je alsnog geweigerd kan worden indien zij daar een reden voor hebben. Ben je de afgelopen tijd in een oorlogsgebied geweest, dan is er een kans dat je geweigerd wordt. Kijk dan of je via de ambassade alsnog toegang kan krijgen. Een ESTA is twee jaar geldig of zolang je paspoort geldig is. Welke datum het eerst komt. Binnen deze twee jaar mag je naar Amerika reizen. Verloopt je ESTA dan krijg je een email dat hij binnenkort verloopt. Ga je voorlopig niet of pas over een jaar terwijl hij over een maand verloopt, dan hoef je geen ESTA aan te vragen. Je wacht dan gewoon tot een paar weken voor je weer vertrekt. Het laten verlopen kan dus geen kwaad.

 

CANADA:
Vanaf heden heb je dit ook nodig voor Canada. Hier heet het een ETA en kost op het moment van schrijven C$7,-. Ga je naar Amerika maar heb je een tussenstop in Canada op de heen en of terug weg zul je deze ook aan moeten vragen naast je ESTA. Dit geldt alleen voor vliegen, niet voor de auto. Heb je een ETA en ga je met de auto de grens over zal het wellicht wel iets sneller gaan bij de grens.


Mocht je het lastig vinden, niet precies begrijpen wat ze vragen, heb je nog geen credit card, of wil je het gewoon uit handen geven? Dan kun je dit uiteraard gewoon doen. Er zijn verschillende bedrijven die het voor je verzorgen. eVisa is er een van die het voor een paar euro extra voor je verzorgd. Voor het gemak en rekening houdend met wisselkoers houden ze een vast  bedrag aan. Je kan het dan gewoon betalen met iDeal.
€25,-voor ESTA-Amerika en
€17,- voor ETA-Canada 
klik op jouw keuze om naar de website van eVisa te gaan.


Directe Vluchten

Vluchten met een of meerdere overstappen zijn vaak wat goedkoper. Het voordeel van een overstap die plaatsvindt in Amerika is dat je op je eindbestemming niet meer langs de douane hoeft. En je dus veel sneller buiten staat. Toch liever geen overstap?

Klik hier voor een website die je alle rechtstreekse vluchten laat zien.

 


Kofferbanden

Je hebt ze met en zonder slot. En die met slot kunnen ook met of zonder TSA slot. TSA staat voor Transportation Security Administration. Bij de TSA hebben ze een sleutel die alle TSA sloten open kunnen maken. Dit hebben ze bedacht zodat ze de koffer niet open hoeven breken en of de eigenaar op hoeven sporen indien ze erin willen kijken. Ook kofferbanden kunnen zo'n TSA slot hebben. Mijn ervaring is, juist als je een TSA slot hebt, dan maken ze hem ook open. Ik hoor het vaak dat mensen met een TSA slot een briefje in de koffer vinden waarop staat dat ze in de koffer zijn geweest. Je koffer mag je nl niet op slot doen als je naar USA reist behalve als er een TSA slot op zit. Wij doen de koffer niet op slot maar doen er wel een kofferband omheen die wel op slot gaat. En dit is geen TSA slot. Als ze hem dan echt open willen maken knippen ze gewoon de banden door. In al onze reizen tot nu toe is dit 1 keer gebeurt en toen hadden we al een vermoeden dat het ging gebeuren omdat we veel kaas bij ons hadden. Dit brachten we mee voor vrienden. Maar namen de gok. Toen vonden we ook een briefje in de koffer. Verder hebben ze niks overhoop gehaald. Maar iemand van TSA kan dus in je koffer. En ook daar kunnen verkeerde mensen tussen zitten. Zie dan maar te bewijzen dat je er iets van waarde in had zitten. Meestal stop je dat in je handbagage, maar soms komt het voor dat het beter in de koffer kan.


Vlieg je met een vlucht direct naar een westelijke lokatie in Amerika. Zoals Seattle, Los Angeles, San Diego, Las Vegas. Dan gaat je vlucht een stukje groenland mee pakken. Wil je dit zien zorg er dan voor dat je op de heen reis aan de rechterkant van het vliegtuig zit. Of links op de terug weg. Waarschijnlijk is het donker op je terug reis en zul je er niet veel van zien. Wellicht zie je dan een beetje noorderlicht. Ook mooi.


Vertraging

Heel vervelend. Wat zijn uw rechten bij een vertraging? Er zijn duidelijke regels omtrent vertragingen. Een maatschappij wil er uiteraard zo goedkoop mogelijk vanaf komen. In de EU verordening 261-2004 staat beschreven waar u recht op heeft. Klik hier of op de foto om naar deze verordening te gaan en te zien of u ergens recht op heeft. Vul dan dit formulier in en eis de juiste vergoeding bij uw vliegmaatschappij. Ga niet akkoord met vouchers.

De voorwaarden voor compensatie bij vliegvertraging

 

-Je moet vanaf een EU luchthaven zijn vertrokken, ongeacht of de luchtvaartmaatschappij uit de EU komt of niet. of

– Met een luchtvaartmaatschappij uit de EU, vertrokken van buiten de EU naar de EU.

-Je moet met MINSTENS 3 uur vertraging op je bestemming aankomen. Kom je dus 2 uur en 59 minuten later aan op je bestemming dan schematijd, dan heb je helaas geen recht op onderstaande.

 

Daarnaast zijn de volgende limieten gehanteerd:

EUR 250 per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;

EUR 400 per passagier voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km. En voor vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie die tussen 1500 en 3500 km lang zijn.

EUR 600 per passagier voor alle vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie van meer dan 3500 km. Komt u minder dan vier uur later aan op uw eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij u 300 euro betalen.


Druk op je oren tijden de vlucht?

Geluid is een luchttrilling. Deze trilling komt via de gehoorgang bij een dun vlies aan, het zogenaamde trommelvlies. Het trommelvlies sluit de gehoorgang van binnen hermetisch af. Aan de achterkant van het trommelvlies zit de buis van Eustachius, die van het middenoor naar de neus/keelholte loopt. Door deze buis kan de lucht heen en weer stromen, al naar gelang de druk in het middenoor te hoog of te laag is. De voorwaarde is dan uiteraard wel dat de buis van Eustachius niet geblokkeerd is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door slijm of een ontsteking als gevolg van een verkoudheid, hooikoorts of een infectie van de luchtwegen.

 

Wat gebeurt er in onze oren als een vliegtuig opstijgt?

Als het vliegtuig opstijgt, neemt de luchtdruk in de cabine langzaam af tot het niveau waar het voor de rest van de vlucht op zal blijven (op kruishoogte). Omdat deze druk lager is dan op de grond moet er uit het middenoor lucht ontsnappen, anders puilt het trommelvlies naar buiten uit.

Als alles goed gaat, ontsnapt de lucht in het middenoor gewoon via de buis van Eustachius. Dit gaat veel makkelijker dan het aanzuigen van lucht. Vandaar dat bijna niemand problemen heeft met zijn/haar oren tijdens het opstijgen.

 

Wat gebeurt er in onze oren als een vliegtuig gaat dalen?

Als het vliegtuig daalt wordt de druk in de cabine geleidelijk weer hoger en de trommelvliezen dreigen wat naar binnen te worden gedrukt. Achter de trommelvliezen, in het middenoor, moet de druk dus ook stijgen. Dit gebeurt door via de buis van Eustachius lucht aan te zuigen.

 

Wat gebeurt er als je oorklachten hebt tijdens het vliegen?

Als je last hebt van een verkoudheid of hooikoorts, kan het slijmvlies in de buis van Eustachius iets gezwollen zijn, waardoor de lucht er nog maar moeilijk doorheen kan. Dit heeft tot gevolg dat de druk achter het trommelvlies te laag blijft, de trommelvliezen naar binnen puilen en gespannen zijn. Dit ervaar je eerst als druk en later als pijn. Bovendien kan het gespannen trommelvlies niet zo goed meer trillen, zodat je een doof gevoel hebt.

 

Tips en trucs om oorproblemen te voorkomen

  • Slikken en gapen opent de buis van Eustachius, zodat de lucht het middenoor bereikt tijdens de daling.
  • Ook als je problemen houdt lang na de landing, zal het nog steeds helpen om te blijven slikken.
  • Er zijn een paar andere methoden, zoals je neus snuiten, kauwgom kauwen, of drinken terwijl je je neus dichtknijpt. De methode die het beste voor jou werkt moet je tijdens de landing een aantal keer blijven herhalen. Dit noemen we “coping”.  Daarbij stroomt lucht makkelijker door de buis van Eustachius, als je slikt, gaapt of kauwt.
  • Probeer dit: adem in en adem vervolgens zachtjes uit met je mond dicht en houd je neus dichtgeknepen. (Het bekende klaren).  Zo wordt de lucht niet uitgeademd maar zachtjes in de buis van Eustachius geduwd. Als je dit doet kan je je oren horen ‘ploppen’ als er lucht naar het middenoor wordt geduwd. Dan is vaak het probleem opgelost. Herhaal de procedure elke paar minuten tijdens de landing of elke keer als je een onaangenaam gevoel in je oren hebt.
  • Slaap niet tijdens de daling (vraag de steward of stewardess om je wakker te maken als het vliegtuig begint te dalen). Je kunt deze tips uiteraard alleen toepassen als je wakker bent!
  • Als je verkouden ben, je oren niet volledig zijn geblokkeerd en je toch wilt vliegen kan je een neusspray proberen. Zulke sprays zijn gemakkelijk verkrijgbaar bij de apotheek. Dit kan het slijm in de neus tijdelijk doen opdrogen, waardoor de buis van Eustachius geopend wordt als het geblokkeerd werd door slijm. Baby’s of kleine kinderen kan je iets te drinken of een speen geven tijdens de daling om ze te helpen te slikken.
  • Soms hoor je andere tips die zouden helpen. Op het gevaar af om mensen teleur te stellen: er is geen medische bewijs dat het helpt om natte doekjes en/of bekertjes op je oren te zetten. Het kan absoluut geen kwaad en wellicht de pijn iets verzachten, maar het lost het probleem niet op. Hetzelfde geldt voor het gebruiken van oordruppels of het schoonmaken van je oren.
  • Op sommige luchthavens kan je oordoppen kopen die veranderingen in luchtdruk reguleren. Deze oordoppen vertragen alleen de luchtdrukverandering op het trommelvlies. Uiteindelijk komt alsnog de pijn. En ook al is er geen medisch bewijs. Als ze jou helpen, moet je ze zeker gebruiken. Ik ben er zelf mee gestopt omdat de oordoppen zelf meer irritatie gaven dan de druk op mijn oren deed verminderen.

Kies je voor stoel A en C?

Ben je een flink persoon of zit je graag ruim met je partner?

En durf je een gokje te wagen? Boek dan stoel A en C of aan de andere zijde D en F. Hierdoor blijft de middelste stoel leeg. Als de vlucht niet helemaal volgeboekt wordt is de kans aanwezig dat deze stoel ook leeg blijft omdat niet veel mensen de middelste stoel zullen kiezen als er ook nog een gang of raam stoel beschikbaar is. Nog grotere kans heb je hierin als je de stoelen verder achter in het toestel kiest. Komt er onverhoopt toch iemand die de middelste stoel heeft, zal deze het waarschijnlijk niet erg vinden om te ruilen met een gang of raam stoel zodat jullie naast elkaar kunnen zitten. Dan is het wellicht het slimst om deze persoon de raam stoel te geven zodat jullie deze persoon niet hoeven te storen voor een wandeling naar het toilet.


Jetlag:

Hoe om te gaan met een jetlag. Op je heen reis zul je er niet veel "last" van ondervinden. Je bent dan alleen erg vroeg wakker. Vaak moet je toch nog een eind rijden dus dat komt goed uit. Bij aankomst heb je dan nog een groot deel van de dag. Bij terug komst is het een ander verhaal. Je kan slecht in slaap komen en hebt midden in de nacht honger. Wij hebben het redelijk onder controle door het volgende te doen. Bij thuiskomst ga je meteen precies 2 uur slapen. Je zet een wekker 2 uur verder en gaat er dan hoe moeilijk het wellicht zal zijn meteen uit en springt onder de douche. Dit verwijdert je vermoeidheid van de vlucht/reis maar niet je volledige slaap tekort. Hierdoor kun je makkelijker je dag vervolgen en ga dan slapen op een normaal tijdstip. Sta vroeg op alsof je naar het werk moet(of ietsjes later). De volgende dag ook weer op hetzelfde tijdstip gaan slapen.