Tijdens het inchecken kan soms lastig zijn omdat je niet altijd weet hoe bijvoorbeeld een Boeing 777-300 er van binnen uitziet.
Klik voor een website die dat voor u laat zien. Zoek hier het juiste type vliegtuig waar u mee vliegt. Denk eraan dat u op de heenreis wellicht aan de rechterkant wilt zitten ivm het zicht op groenland als u de oversteek maakt. Op de terug weg is het vaak nog donker, maar is er een kans op het zien van het Noorderlicht als je nu links gaat zitten.
Het kan gebeuren dat je om wat voor omstandigheid je ticket moet annuleren.
In veel gevallen krijg je geen geld meer terug van de tickets. Maar het is dan wel mogelijk om de luchthavenbelasting terug te vragen. Zeker met meerdere tickets kan dit absoluut de moeite waard zijn. Je zal dit bij de organisatie waar je de tickets gekocht hebt aan moeten vragen.
Ze lopen hier geen reclame voor te maken dus laat je niet zomaar wegsturen. Ze steken deze €€€ graag in eigen zak.
Heb je rechtstreeks bij KLM geboekt dan kun je deze teruggaaf hier regelen.
Bent u of heeft u een (mede)reiziger met speciale behoefte, lees hieronder hoe u gratis assistentie van de luchthavens kunt krijgen. Zij kunnen er voor zorgen dat uw reis een stuk soepeler
verloopt.
In 2006 heeft de Europese Commissie een verordening opgesteld waarin het volgende wordt gesteld:
De verordening verbiedt luchtvaartmaatschappijen om reserveringen door of het instappen van passagiers te weigeren op basis van beperkte mobiliteit of een handicap.
Ook moet aan passagiers op basis van deze verordening gratis bijstand worden gegarandeerd om hen in staat te stellen op gelijke voet met andere passagiers gebruik te maken van luchtvervoer.
Gehandicapten of personen met beperkte mobiliteit: personen wier mobiliteit bij het gebruik van vervoer beperkt is ten gevolge van een lichamelijke (zintuiglijke of locomotorische, permanente of tijdelijke) handicap, een intellectuele handicap of stoornis, of enige andere oorzaak van handicap, of ten gevolge van leeftijd, en wier situatie vereist dat zij passende aandacht krijgen en dat de aan alle passagiers verstrekte diensten aan hen worden aangepast.
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze assistentie ligt bij de luchthavens. Op Schiphol en Brussel is deze assistentie in handen van Axxicom. Zij regelen de fysieke afhandeling van de assistentie.
Om voor deze assistentie in aanmerking te komen is het van groot belang om op tijd de gewenste assistentie aan te vragen, u doet dit bij de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau. In het geval van de DPNA ( disabled passenger with intellectual or developmental disability needing assistance ) assistentie is het van groot belang dat u bij de aanvraag duidelijk aangeeft welke assistentie u verlangt. Leg de situatie goed uit zodat Axxicom op de hoogte is wat er van hun gevraagd wordt. Een aanvraag dient uiterlijk 48 uur van te voren bekend te zijn.
Als u online incheckt kunt u d.m.v. het seatplan uw stoelen uit kiezen. Houdt er echter rekening mee dat dit geen 100% garantie is. Er kunnen zich omstandigheden voor doen dat er gewijzigd moet worden, bijvoorbeeld door een vliegtuig wissel. Dan is het ook van belang dat de bemanning weet dat u een DPNA passagier bent of met een DPNA passagier reist, men zal voorkomen dat u uit elkaar wordt gehaald.
Het voordeel van een aanvraag DPNA is dat dit ook op de zgn PIL komt te staan, dit is een passagierslijst waarop speciale aanvragen staan. Omdat bij autisme er vaak geen uiterlijke kenmerken zijn is het voor de crew belangrijk om te weten waar de betreffende persoon zit, de button is hierbij een hulpmiddeltje. Onlangs kwam door een vliegtuig wissel een meisje met het Syndroom van Down alleen te zitten. Omdat het de stewardess opviel werd er direct actie genomen, in geval van autisme was dit lastiger geweest.
Als u gaat reizen en hebt ingecheckt gaat u naar de Axxicom balie in de vertrekhal ( minimaal 2 uur van te voren) u meldt zich daar en krijgt daar een assistent(e) toegewezen die u naar het vliegtuig brengt. Aan de gate mag u als eerste instappen. Aan boord zal er niet direct iets te merken zijn immers, als alles goed gaat hoeft de crew niets te ondernemen, tenzij u speciale wensen heeft aangegeven.
Dus nog even op een rijtje:
1. U boekt uw reis bij een reisbureau of luchtvaartmaatschappij
2. U vraagt voor de betreffende persoon DPNA assistentie aan en geeft heel duidelijk aan wat u wenst.
3. Als u thuis incheckt voor uw vlucht gaat u op Schiphol naar de bagage drop-off en daarna naar de Axxicom balie. U kunt ook naar de Axxicom balie gaan als u assistentie wenst bij het inchecken indien u dat thuis nog niet heeft gedaan.
4. Axxicom brengt u naar de gate
Welke vormen van assistentie bestaan er:
Optie 1: (CODE: WCHR) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de boarding gate
Optie 2: (CODE: WCHC) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven en een lift naar boven/beneden van/naar de vliegtuigstoel
Optie 3: (CODE: WCHS) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven en op/af de trap.
Optie 4: (CODE: BLND) Blinde passagier heeft een looprek nodig (vertrek & aankomst) door de luchthaven naar de vliegtuigstoel en een aparte veiligheidsinstructie van de cabin crew.
Optie 5: (CODE: BDGR) Passagier reist met een blindengeleidehond en heeft een looprek nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de vliegtuigstoel en aan aparte veiligheidsinstructie van de cabin crew
Optie 6: (CODE: BLDP) Passagier is blind of slechtziend maar heeft geen assistentie nodig (reist alleen of vergezeld)
Optie 7: (CODE: DPNA) Passagier heeft een verstandelijke handicap, maar is onafhankelijk en kan de veiligheidsinstructies begrijpen en opvolgen ingeval van kinderen zijn deze in gezelschap van een begeleider/ouders maar heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de boarding gate.
Optie 8: (CODE: DEAF) Passagier is volledig doof en heeft een aparte veiligheidsbriefing nodig aan boord van het vliegtuig
Optie 9: (CODE: PETC) Passagier reist met blindengeleidehond - heeft geen speciale assistentie nodig
Optie 10: (CODE: OXYG) Als een passagier therapeutische zuurstof tijdens de vlucht nodig heeft dient hij/zij deze service ten minste 7 dagen voor vertrek te boeken en te betalen door contact op te nemen met de Speciale Reserveringen.
Dit formulier krijg je in het vliegtuig en daar wordt je gevraagd dit in te vullen en bij de Customs and Border Protection Officer in te leveren. Je komt deze persoon vanzelf tegen als je naar je koffers toe gaat. Je hoeft hem niet op te zoeken.
Klik hier naar de officiële uitleg van dit formulier in het Engels. En anders lees je hieronder verder.
Beantwoord deze vragen naar waarheid. Sommige zaken mag je wel meenemen, maar moeten wel aangegeven worden op dit formulier. Bijvoorbeeld Kaas. Maar snoep, koek en chips hoef je niet te vermelden. Vermeld je het niet en ze vinden het, ben je het kwijt en krijg je er nog een boete bovenop ook. En je doorgang door de douane zal nog wel wat langer gaan duren. Je vult 1 formulier in voor je gezin.
Iedereen die naar Amerika gaat voor vakantie moet een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Er zijn veel bedrijven die dit graag voor jou doen, maar dan betaal je vaak iets meer. Je kan dit makkelijk zelf, zolang je maar op de juiste officiële website zit. Klik hier of op de foto voor de juiste website.
Hier betaal je, op het moment dat ik dit schrijf, $14 voor de ESTA. Je ziet na de aanvraag direct of je naar Amerika mag reizen. Let er wel op dat je alsnog geweigerd kan worden indien zij daar
een reden voor hebben. Ben je de afgelopen tijd in een oorlogsgebied geweest, dan is er een kans dat je geweigerd wordt. Kijk dan of je via de ambassade alsnog toegang kan krijgen. Een ESTA is
twee jaar geldig of zolang je paspoort geldig is. Welke datum het eerst komt. Binnen deze twee jaar mag je naar Amerika reizen. Verloopt je ESTA dan krijg je een email dat hij binnenkort
verloopt. Ga je voorlopig niet of pas over een jaar terwijl hij over een maand verloopt, dan hoef je geen ESTA aan te vragen. Je wacht dan gewoon tot een paar weken voor je weer vertrekt. Het
laten verlopen kan dus geen kwaad.
Een ESTA heb je alleen nodig om naar Amerika te mogen vliegen. Het heeft dus niets te maken met wanneer je terug vliegt. Als je op de laatste dag van de geldigheid van je ESTA naar Amerika vliegt
is er dus geen probleem. Je mag dan zonder geldig ESTA in Amerika blijven en zal dan een nieuwe aan moeten vragen op het moment je weer naar Amerika vliegt.
CANADA:
Vanaf heden heb je dit ook nodig voor Canada. Hier heet het een ETA en kost op het moment van schrijven C$7,-. Ga je naar Amerika maar heb je een tussenstop in Canada op de heen en of terug weg zul je deze
ook aan moeten vragen naast je ESTA. Dit geldt alleen voor vliegen, niet voor de auto. Heb je een ETA en ga je met de auto de grens over zal het wellicht wel iets sneller gaan bij de grens.
Directe Vluchten
Vluchten met een of meerdere overstappen zijn vaak wat goedkoper. Het voordeel van een overstap die plaatsvindt in Amerika is dat je op je eindbestemming niet meer langs de douane hoeft. En je dus veel sneller buiten staat. Toch liever geen overstap?
Klik hier voor een website die je alle rechtstreekse vluchten laat zien.
Je hebt ze met en zonder slot. En die met slot kunnen ook met of zonder TSA slot. TSA staat voor Transportation Security Administration. Bij de TSA hebben ze een sleutel die alle TSA sloten open kunnen maken. Dit hebben ze bedacht zodat ze de koffer niet open hoeven breken en of de eigenaar op hoeven sporen indien ze erin willen kijken. Ook kofferbanden kunnen zo'n TSA slot hebben. Mijn ervaring is, juist als je een TSA slot hebt, dan maken ze hem ook open. Ik hoor het vaak dat mensen met een TSA slot een briefje in de koffer vinden waarop staat dat ze in de koffer zijn geweest. Je koffer mag je nl niet op slot doen als je naar USA reist behalve als er een TSA slot op zit. Wij doen de koffer niet op slot maar doen er wel een kofferband omheen die wel op slot gaat. En dit is geen TSA slot. Als ze hem dan echt open willen maken knippen ze gewoon de banden door. In al onze reizen tot nu toe is dit 1 keer gebeurt en toen hadden we al een vermoeden dat het ging gebeuren omdat we veel kaas bij ons hadden. Dit brachten we mee voor vrienden. Maar namen de gok. Toen vonden we ook een briefje in de koffer. Verder hebben ze niks overhoop gehaald. Maar iemand van TSA kan dus in je koffer. En ook daar kunnen verkeerde mensen tussen zitten. Zie dan maar te bewijzen dat je er iets van waarde in had zitten. Meestal stop je dat in je handbagage, maar soms komt het voor dat het beter in de koffer kan.
Vlieg je met een vlucht direct naar een westelijke lokatie in Amerika. Zoals Seattle, Los Angeles, San Diego, Las Vegas. Dan gaat je vlucht een stukje groenland mee pakken. Wil je dit zien zorg er dan voor dat je op de heen reis aan de rechterkant van het vliegtuig zit. Of links op de terug weg. Waarschijnlijk is het donker op je terug reis en zul je er niet veel van zien. Wellicht zie je dan een beetje noorderlicht. Ook mooi.
Heel vervelend. Wat zijn uw rechten bij een vertraging? Er zijn duidelijke regels omtrent vertragingen. Een maatschappij wil er uiteraard zo goedkoop mogelijk vanaf komen. In de EU verordening 261-2004 staat beschreven waar u recht op heeft. Klik hier of op de foto om naar deze verordening te gaan en te zien of u ergens recht op heeft. Vul dan dit formulier in en eis de juiste vergoeding bij uw vliegmaatschappij. Ga niet akkoord met vouchers.
De voorwaarden voor compensatie bij vliegvertraging
-Je moet vanaf een EU luchthaven zijn vertrokken, ongeacht of de luchtvaartmaatschappij uit de EU komt of niet. of
– Met een luchtvaartmaatschappij uit de EU, vertrokken van buiten de EU naar de EU.
-Je moet met MINSTENS 3 uur vertraging op je bestemming aankomen. Kom je dus 2 uur en 59 minuten later aan op je bestemming dan schematijd, dan heb je helaas geen recht op onderstaande.
Daarnaast zijn de volgende limieten gehanteerd:
EUR 250 per passagier voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer;
EUR 400 per passagier voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1500 km. En voor vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie die tussen 1500 en 3500 km lang zijn.
EUR 600 per passagier voor alle vluchten van of naar een land buiten de Europese Unie van meer dan 3500 km. Komt u minder dan vier uur later aan op uw eindbestemming? Dan mag de luchtvaartmaatschappij u 300 euro betalen.
Geen idee hoe je dit allemaal moet regelen met de vliegmaatschappij?
Laat dit dan doen door een bedrijf die daar experts in zijn. Dan wordt je ook niet snel van het kastje naar de muur gestuurd. Want vliegmaatschappijen willen uiteraard liever niet betalen of
alleen een tegoedbon geven. Klik hieronder op de afbeelding.
Geluid is een luchttrilling. Deze trilling komt via de gehoorgang bij een dun vlies aan, het zogenaamde trommelvlies. Het trommelvlies sluit de gehoorgang van binnen hermetisch af. Aan de achterkant van het trommelvlies zit de buis van Eustachius, die van het middenoor naar de neus/keelholte loopt. Door deze buis kan de lucht heen en weer stromen, al naar gelang de druk in het middenoor te hoog of te laag is. De voorwaarde is dan uiteraard wel dat de buis van Eustachius niet geblokkeerd is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door slijm of een ontsteking als gevolg van een verkoudheid, hooikoorts of een infectie van de luchtwegen.
Wat gebeurt er in onze oren als een vliegtuig opstijgt?
Als het vliegtuig opstijgt, neemt de luchtdruk in de cabine langzaam af tot het niveau waar het voor de rest van de vlucht op zal blijven (op kruishoogte). Omdat deze druk lager is dan op de grond moet er uit het middenoor lucht ontsnappen, anders puilt het trommelvlies naar buiten uit.
Als alles goed gaat, ontsnapt de lucht in het middenoor gewoon via de buis van Eustachius. Dit gaat veel makkelijker dan het aanzuigen van lucht. Vandaar dat bijna niemand problemen heeft met zijn/haar oren tijdens het opstijgen.
Wat gebeurt er in onze oren als een vliegtuig gaat dalen?
Als het vliegtuig daalt wordt de druk in de cabine geleidelijk weer hoger en de trommelvliezen dreigen wat naar binnen te worden gedrukt. Achter de trommelvliezen, in het middenoor, moet de druk dus ook stijgen. Dit gebeurt door via de buis van Eustachius lucht aan te zuigen.
Wat gebeurt er als je oorklachten hebt tijdens het vliegen?
Als je last hebt van een verkoudheid of hooikoorts, kan het slijmvlies in de buis van Eustachius iets gezwollen zijn, waardoor de lucht er nog maar moeilijk doorheen kan. Dit heeft tot gevolg dat de druk achter het trommelvlies te laag blijft, de trommelvliezen naar binnen puilen en gespannen zijn. Dit ervaar je eerst als druk en later als pijn. Bovendien kan het gespannen trommelvlies niet zo goed meer trillen, zodat je een doof gevoel hebt.
Tips en trucs om oorproblemen te voorkomen
Is een eenvoudig systeem om de druk op je oren te verminderen. Door de ballon op te blazen met je ene neusgat en het andere neusgat dicht te houden kun je je oren poppen (vrij maken van de druk).
Mocht dit nog niet genoeg zijn kun je als je de ballon opgeblazen hebt deze terug leeg laten lopen in je neus en dan tegelijkertijd een slok water doorslikken. Dit zal de buis van eustachius
openen en de druk van je oren verminderen. Zie hier onder een filmpje.
O.a. hier te verkrijgen: Farmaline.nl . Gebruik tevens deze kortingscode: TTA0220
Ben je een flink persoon of zit je graag ruim met je partner?
En durf je een gokje te wagen? Boek dan stoel A en C of aan de andere zijde D en F. Hierdoor blijft de middelste stoel leeg. Als de vlucht niet helemaal volgeboekt wordt is de kans aanwezig dat deze stoel ook leeg blijft omdat niet veel mensen de middelste stoel zullen kiezen als er ook nog een gang of raam stoel beschikbaar is. Nog grotere kans heb je hierin als je de stoelen verder achter in het toestel kiest. Komt er onverhoopt toch iemand die de middelste stoel heeft, zal deze het waarschijnlijk niet erg vinden om te ruilen met een gang of raam stoel zodat jullie naast elkaar kunnen zitten. Dan is het wellicht het slimst om deze persoon de raam stoel te geven zodat jullie deze persoon niet hoeven te storen voor een wandeling naar het toilet.
Jetlag:
Hoe om te gaan met een jetlag. Op je heen reis zul je er niet veel "last" van ondervinden. Je bent dan alleen erg vroeg wakker. Vaak moet je toch nog een eind rijden dus dat komt goed uit. Bij aankomst heb je dan nog een groot deel van de dag. Bij terug komst is het een ander verhaal. Je kan slecht in slaap komen en hebt midden in de nacht honger. Wij hebben het redelijk onder controle door het volgende te doen. Bij thuiskomst ga je meteen precies 2 uur slapen. Je zet een wekker 2 uur verder en gaat er dan hoe moeilijk het wellicht zal zijn meteen uit en springt onder de douche. Dit verwijdert je vermoeidheid van de vlucht/reis maar niet je volledige slaap tekort. Hierdoor kun je makkelijker je dag vervolgen en ga dan slapen op een normaal tijdstip. Sta vroeg op alsof je naar het werk moet(of ietsjes later). De volgende dag ook weer op hetzelfde tijdstip gaan slapen.