Yellowstone - Los Angeles

Vanuit Nederland een vlucht geboekt via Denver naar Bozeman Montana. Hierdoor zitten we gelijk vlakbij Yellowstone. We gingen met 4 personen dit keer dus we moesten een iets grotere auto regelen. Via het duitse usareisen.de een minivan gehuurd. Naderhand nog even bij het verhuurbedrijf zelf gekeken welke auto het dan zal worden. Maar op hun website wordt niet gesproken over een minivan op dit vliegveld. Dan maar eens met usareisen.de mailen. Nee hoor geen probleem deze auto staat dan voor u klaar. Dan moeten we dat maar geloven. We komen laat aan in Bozeman, ik denk rond 22:00 en alles lijkt gesloten op ons verhuurbedrijf na dat op deze vlucht moest wachten. Er waren meer mensen die een auto hadden gehuurd. Ik was aan de beurt en geef mijn papieren af en krijg een sleutel van een soort van auto zoals op het plaatje. Nee, zeg ik. Ik heb een minivan gehuurd. Zegt dat mevrouwtje: maar die hebben wij hier helemaal niet.

Maar hoe moeten wij met 4 koffers, 4 handbagage en 4 personen in deze auto??? Tja, dat weet ik niet, morgen is mijn chef hier, ik weet en kan niks nu, zegt ze. Nou daar zitten we dan. Gelukkig hadden we een hotel vlakbij het vliegveld en besluiten we in twee keer op en neer te rijden en als usareisen.de wakker wordt te gaan bellen. Voor ons midden in de nacht gebeld met usareisen.de die ons konden vertellen dat er wel een minivan in Billings stond. Ok, even overleggen met onze groep. Afgesproken dat wij over een paar uur gaan rijden naar Billings en dat de andere helft gaat slapen. Dan zijn wij daar als het open gaat en zijn we terug als jullie wakker zijn. Zo gezegd zo gedaan. Met een flinke vaart rijden we richting Billings. Daar moeten we nog even wachten tot het verhuurbedrijf open gaat. Op het moment dat het open is gaat het redelijk vlot en kunnen we de auto gaan halen. We hebben hem al zien staan. Er is er maar 1. We zijn de parkeer plaats nog niet af: Lekke band. Wij terug naar binnen. Inmiddels nog verder over de zeik uiteraard. Doodop van geen slaap en een lange reis etc.. Ze gaan de band repareren. Weer wachten. Een uur later komt hij weer terug, zelfde auto, met gerepareerde band. Op weg naar Bozeman. Bij aankomst is de andere helft van onze groep al klaar met ontbijt en zit op ons te wachten na een heerlijke nachtrust. Zo de vakantie kan beginnen. Op naar Yellowstone!

Wij proberen nog heel even wat rust te pakken en laten iemand anders rijden. Het is maar een klein ritje naar Yellowstone en als snel zitten we tussen prachtig natuurschoon en kijken we onze ogen uit. We komen aan de noord zijde het park binnen.

We rijden naar Mammoth hot springs hotel en checken in. We besluiten vandaag het noordelijke deel te gaan zien en morgen de onderste helft van het park. Overal rond het hotel lopen wilde elanden en ze doen of dit de normaalste zaak van de wereld is. We gaan wat mooie dingen bekijken. En stuiten al snel op wat geisers en waterbronnen, maar ook mooie natuur, heuvels en bergen. Kijk voor nog meer geweldige fotos op mijn foto pagina. De link staat bovenaan.

Op naar Jackson hole. Een gezellig leuk dorpje in cowboy stijl. Althans voornamelijk in downtown rond Town Square.

Op het Town square worden de 4 hoeken gesierd door bogen gemaakt van geweien.

Elke zomer avond om 18:00 verzamelen mensen zich op Town Square voor de dagelijkse cowboy show. Het verkeer wordt deels lamgelegd en er zal een heuse shoot out plaatsvinden. Mocht je er toch zijn is het leuk om te zien.Zeker voor kinderen. Rond om het plein zijn verschillende restaurants en winkeltjes. Bij ons hotel hebben we nog een rafting excursie geboekt. Een leuke tocht over de Snake river. Goed te doen voor alle leeftijden.

Na Jackson Hole door naar het Salt Lake bij Salt Lake City. Even wat zoute natte voetjes halen op het krakende strand.

Verder niet heel veel te doen hier, maarja je moet het even gezien hebben als je in de buurt bent. Salt Lake City vonden wij in en eerdere vakantie al niet heel veel aan en hebben nu maar overgeslagen en zijn we recht naar Park City gereden om de Ski schansen te zien tijdens het shoppen in de aanwezige outlet mall.

Na wat shoppen zijn we maar weer op weg gegaan richting Moab voor een bezoekje aan Arches en Canyon Lands.

Het is dit keer stralend weer in Arches. De vorige keer dat we hier waren werden we door het onweer, voor de veiligheid het park uitgejaagd. We lopen een paar mooie trails om al het moois te zien. Leuk om te zien dat iedereen in het park dezelfde foto's staat te maken. Arches is een van mijn favorieten parken.

We genieten van het weer en de mooie uitkijk punten. De bogen en vreemde rotspartijen.

Morgen naar Canyon Lands, nog nooit geweest, maar heb goede hoop dat het weer genieten wordt.

Canyon Lands, wow wat een park. De eerste keer dat we hier langs kwamen niet eens geweten dat het hier was. Ook hier een heleboel uitzichtpunten bekeken en op randjes van afgronden gestaan om de diepte in te kijken. Als je de Canyon in kijkt lijkt het alsof er hele grote poot afdrukken in de grond staan. Dit is goed te zien vanaf het Grand View Point Overlook op 6080 voet hoogte.

In de verte zien we de Green River die kronkelend door het Canyon landschap loopt. Aan de andere kant komt de Colorado River ook kronkelend het park binnen en voegt zich samen met de Green River, waar het door gaat als de Colorado River richting Lake Powel bij Page Arizona.

Na de mooie uitzichten van Canyon Lands nemen we op de weg naar Monument Valley een detour naar Natural Bridges Monument. Een niet zo heel groot park, maar wel een aantal mooie bogen als in Arches maar niet met rode rotsen.

Het past prima in de route en we hebben er ook nog tijd voor dus waarom niet. Het park is goed te bewandelen en heeft veel mooie uitzichtpunten naar beneden de canyons in.

Monument Valley

Je ziet het al van ver liggen. Vanaf dit punt zijn er al vele beroemde en zeer herkenbare foto's gemaakt.

Op de parkeer plaats kun je kiezen voor een verzorgde trip door het park of met je eigen auto. We twijfelen of we het moeten doen met onze Toyota Sienna maar hebben graag zelf de touwtjes in handen en besluiten toch lekker zelf het park in te rijden. Over een onverharde weg rijden we het park in. Het is erg hobbelig, maar dat vind ik wel leuk.

We rijden een mooie route door het park en stoppen bij de mooie uitzichtpunten. Dit park is erg mooi en herkenbaar van uit de cowboy films. Helaas is het een beetje bewolkt waardoor het rode gesteente niet heel mooi uitkomt.

Vanuit Monument Valley rijden we in een keer door naar de Grand Canyon. Een leuk simpel hotelletje gevonden in Tusayan. Nog even bij het zwembad gesproken met wat oudere Honda Goldwing eigenaren. We mochten op de motoren zitten. Rijden ging niet meer aangezien ze al aan het bier zaten. Ze vonden het prachtig dat we uit Nederland kwamen. Enfin de volgende dag het park in. We gaan de standaard uitzichtpunten af en vergapen ons over het grote gat. We gaan naar het vliegveldje voor een helikopter vlucht over de Grand Canyon. De vlucht verloopt erg traag, maar hebben dan ook tijd genoeg om van bovenaf in de Canyon te kijken. Totaal weer een ander gezicht van dit natuurschoon.

Helemaal enthousiast van de helikopter tour, gaan we op weg naar onze volgende bestemming Page. Onderweg komen we nog een uitzichtpunt van de Colorado River tegen dat Horse Shoe Bend heet. Tja, waarom een moeilijke naam verzinnen als het ook gewoon ergens op lijkt. Vanaf de parkeerplaats is het nog een verrassende wandeling naar de rand van de rivier. Maar eenmaal daar is het een echte jawdropper. Je staat werkelijk op de rand van de afgrond en kijkt de diepte in. Veel mensen maken foto's alsof ze van de rand af vallen. Er zitten toch wel een aantal waaghalzen bij, waarvan je denkt, pas nou maar op, voor je het weer lig je beneden.

In Page een mooi hotelletje opgezocht en onze spullen in de kamers gelegd. Smiddags een tour geboekt naar Upper Antilope Canyon. De beste tijd om hier heen te gaan is rond het middag uur. Dan schijnt de zon er van boven in en krijg je de zonnestraal zoals op de foto te zien. We nemen niet de fotograven tour, deze is veel duurder en overbodig. We rijden naar de zaak van Carolene Ekis en sluiten aan bij onze groep. In de grote jeep rijden we richting de Canyon. Van de weg af en een 100 meter door mul zand komen we aan bij de grote opening. We krijgen eerst een verhaal over het ontstaan en de historie etc. Vervolgens volgen we de gids door de canyon. Deze upper canyon is breed van onder en smal van boven. Je loopt er dus gemakkelijk doorheen over een beetje los zand alsof je over het strand loopt. Op een punt is deze straal op de foto te zien en staat er tevens de fotograven tour flink foto's te schieten. Aangezien wij niet van deze tour zijn mogen we hier niet stil staan en moeten we snel voorlangs lopen. Uiteraard laat ik me niet van de wijs brengen en schiet toch nog even wat mooie plaatjes.

Na de Antilope Canyon Tour gaan we terug richting Page en Lake Powel. We rijden naar Lake Powel en gaan even kijken bij de dam. The Glen Canyon Dam bij Lake Powel is een leuke bezienswaardigheid. Voor niet veel geld krijg je een tour door de binnenkant van de dam. Ik geloof dat het iets van $5 was.

Het is toch wel iets meer dan alleen een muur dat water tegen houdt. Het voorziet veel plaatsen van stroom en gereguleerd water. Binnen in de dam staan een berg stroom generatoren die aangedreven worden door een water stroom die aan de zijkanten van de dam met grote snelheid door de dam gaan.

Deze werkt waarschijnlijk hetzelfde als de Hoover Dam, maar de Hooverdam tour is bijna $40.

Vanuit Page over de 89 rijden we richting Kanab. Bij een ranger station aan de 89, stoppen we even om kaartjes te proberen te krijgen voor The Wave. Hier mogen maar 20 mensen per dag komen. 10 worden verloot via internet en 10 ter plaatsen dmv een bingo machine. We melden ons en krijgen een nummertje.

Als je een kaartje wint is deze altijd voor de volgende dag. We hebben een kaartje gewonnen en gaan weer terug richting Page. De volgende dag hebben we een lange wandeling te gaan. We rijden via de onverharde en hobbelige House Rock Valley Road naar de parkeer plaats alwaar de wandeling gaat beginnen. Via de plaatjes route die we kregen leggen we de route af in 1 uur en een paar minuten.

De route is redelijk eenvoudig, doch is er geen schaduw en een stukje is door mul zand. Indien het warm weer is, is het aan te raden om zeker 2-3 liter water mee te nemen per persoon. Sommige mensen beginnen de route in de vroege ochtend als het nog niet zo warm is. Ben je er eenmaal aangekomen is het een van de mooiste rotsformaties die ik ooit heb gezien. We verblijven daar een tijdje en bekijken de omgeving. Het is erg warm en we besluiten om maar met de terug reis te beginnen.

Dezelfde weg terug. Wederom een dik uur op gelopen en erg verlangend naar wat te drinken, aangezien ons water al halverwege de terug reis al op was. Maar wat een ervaring rijker was deze trip.

Na Page rijden we naar Bryce Canyon NP en verblijven in het welbekende Ruby's inn. Het kan in het voor of najaar nog best koud zijn in de ochtend. Bryce heeft 1 weg die helemaal naar boven gaat en je moet dezelfde weg terug. De beste tip voor Bryce is om juist eerst naar boven te rijden en vervolgens langzaam naar beneden en alle uitzichtpunten te gaan zien. Dit om 2 redenen, de meeste mensen beginnen onderaan en dus zou jij het rustiger hebben op de uitzichtpunten. De andere reden is dat alle uitzichtpunten aan één kant zitten. Op de weg naar beneden zitten ze allemaal aan jou kant van de weg en dus is het erop en eraf rijden makkelijker zonder dat je last heb van tegemoetkomend verkeer.

Onderweg naar Las Vegas gaan we eerst naar het Valley of Fire State Park. Het is een flinke rit over een smalle weg, maar wel goed te doen. Het park is prachtig met veel felle kleuren met als hoofdkleur uiteraard de rode rotsen. Vele mooie rotsformaties. Het is ook erg mooi weer dus de blauwe hemel steekt goed af tegen de rode rotsen wat een erg mooi beeld geeft.

Op naar Las Vegas!

Las Vegas, we zijn er weer. We verblijven in het Imperial Palace.

Lekker goedkoop, prima kamers, midden op de strip en goed bereikbaar. Ook vanaf de achterkant. Wederom kijken we onze ogen uit naar de grote mensen kermis. We gaan de standaard dingen af, zoals de Bellagio fontein, de piraten show bij Treasure Island en de vulkaan bij Mirage. En bekijken nog een aantal hotels aan de binnenkant. Fremont street zit er ook nog in die avond. We kijken onze ogen uit naar de vreemde mensen en de gokverslaafde die achter de gokmachines hun geld verspillen.

Morgen naar de Hooverdam.

Bij het wegrijden hoor ik iedere keer een tik. Toch maar even kijken voor de zekerheid. Alle banden worden gecheckt. Shit, een dikke spijker in de band geprikt. Dit is niet goed. De band loop heel langzaam leeg. Gelukkig zit het vliegveld dichtbij de strip, dus we rijden even langs het auto verhuur bedrijf. Precies voor de deur staat de band geheel plat, nog een klein stukje op een lege band de auto geparkeerd. Redelijk snel een nieuwe auto gekregen. Dezelfde maar dan een andere kleur. We rijden aan richting Primm om te gaan shoppen, maar de auto trilt aan alle kanten. Toch maar weer terug. Weer een nieuwe auto uitgezocht. Intussen onze 4e auto deze vakantie. Allemaal geen probleem om een nieuwe te krijgen, kost alleen wat tijd.

De Hoover dam. Een stukje erg indrukwekkend bouwwerk. Zeker als je de film bekijkt wat er allemaal aan vooraf ging tijdens de bouw. Dit zou in de tegenwoordige tijd ondenkbaar zijn. Ook wordt hier een berg energie opgewekt voor een groot deel van Nevada en Arizona. Bakken met water stromen door de turbines heen om de stroom op te wekken. Een stukje verder zijn ze een brug aan het bouwen om zo het grote verkeer te kunnen mijden van de Hoover Dam. De ene helft van de Dam staat in Nevada en de andere helft in Arizona. Ook hebben deze staten een uur tijdverschil wat op de torens wordt aangegeven.

Na een paar drukke dagen in Las Vegas verlaten we de gekte en gaan op weg naar nog meer warmte. Death Valley!

We zoeken wat mooie punten uit die we willen zien en komen uiteraard langs Badwater. De thermometer geeft 45 graden aan. We lopen een stukje de zoutvlakte op maar zijn snel weer terug de airco in. We komen langs Zabriski point wat een zeer mooi effect in het landschap heeft zoals je op de foto kunt zien. De sand dunes ligen er ook weer erg mooi bij. Veel tijd hebben we niet en het is ook wel erg warm dus we blijven niet al te lang rondhangen bij de stops.

Op naar Sequoia NP.

Na de hitte gaan we de berg op bij Sequoia National Park.

Vanuit het hotel is het een helse bochtige weg naar het park dat bovenop de berg ligt. Hoe hoger je komt hoe groter de boompjes worden. We kiezen een aantal hikes naar de bekende plekken zoals de General Sherman. Dat is toch best een flink stekje geworden. We kijken nog even naar een groepje kinderen die een kring om een grote boom probeert te maken. Omdat de terug weg wat zwaar werd en er een korte weg naar de weg was liepen er twee de lange weg terug naar de auto en de andere twee de korte route. We pikken ze dan met de auto wel weer op. Onderweg werden we getrakteerd op en beer. We renden snel naar de auto om de andere twee op te halen om zo hen ook te trakteren op een beer. Zo hebben we samen nog even naar de beer gekeken hoe hij zijn eten aan het zoeken was tussen de bladeren. Hij stoorde zich niet aan de mensen die zich vlakbij hem verzamelde.

Een beetje bekomen van het beer avontuur gaan we de volgende dag weer op weg naar Yosemite. Ook weer een prachtig park waar je wel 3 weken in kunt vertoeven volgens mij. Door de vele trials zijn er genoeg hikes te lopen. We zoeken een paar mooie uit met ook wat mooie watervallen. In september als wij er zijn, zijn veel watervallen meer pisstraaltjes geworden in vergelijking met in het voorjaar. Dan komt het met bakken naar beneden. Uiteraard is er nog veel meer te zien dan de watervallen en kijken we onze ogen uit naar het natuurschoon en de welbekende rots El Capitan.

San Francisco  een van de leukere en mooiere grote steden van Amerika. Wij gaan graag mee met een hop-on, hop-of bus en hebben dit in veel steden al gedaan. Zo ook hier. We laten ons lekker rondrijden en stappen uit waar we willen zonder ons zorgen te maken over parkeren. Willen we ergens nog een keer heen kan dat altijd nog met de auto. We gaan de indrukwekkende rode "golden gate" brug over, en weer terug.

Een bezoekje aan Alcatraz hoort er natuurlijk bij. Fishermans Warf is gezellig druk. Met de auto gaan we even over de most crooked road; Lombard street. Erg leuk om hier eens overheen te rijden. Zo bekend van verschillende films. Ook rijden we een keer mee met de Cable cars. Er is zo veel te doen hier. Wow.

Onze laatste stop is Los Angeles. Hier bezoeken we uiteraard Beverly Hills en de Hollywood Blvd. We spotten wat sterren (op de grond) en gaan nog even langs het Magic Castle dat vlak achter de Hollywood Blvd ligt. Ik weet dat je hier niet zomaar binnenkomt en dus maken we alleen wat foto's van de buiten kant. Bij de mall op Hollywood Blvd is er van alles te doen. Geen idee wat het is. Maar we doen gezellig mee met de drukte en er wordt van alles gratis uitgedeeld, en wij als Hollander houden netjes onze hand op en zeggen beleefd thank you. Vitamine water voor iedereen. Later nog wat zweetbandjes. Helaas net te laat voor de gratis basketballen. Wel nog een handig rugtasje gescoord. Santa Monica Pier lopen we een keer op en neer en gapen lekker naar alle mensen die hetzelfde doen. Downtown is gezellig druk met mensen en straat artiesten. We zoeken een leuk sportcafe uit voor een hapje en vermaken ons met een berg eten.

Helaas is deze lange reis van 4 weken voorbij. We hebben genoten en heel veel gezien. Zoveel indrukken in zo'n korte tijd. We moeten de foto's maar eens terug kijken om te zien wat we nu al vergeten zijn.