Verkeersregels.



Carpool stroken zijn er in Amerika ook een aantal.

Heeft het zin deze te gebruiken? Soms zeker wel. Kijk goed naar hoe druk het op deze strook en op de andere banen is. Er zijn stukken waar je deze carpool strook voor een aantal km niet kan verlaten. HOV (High Occupancy Vehicle) stroken zijn vaak maar 1 strook en als er dan een langzaam voertuig voor je zit kun je pas weer inhalen zodra je de HOV strook kan verlaten. Als het niet druk is op de andere banen blijf daar dan zitten. Dan heb je meer bewegingsvrijheid. Rijdt het beter door op de HOV, dan daar lekker op gaan. HOV is alleen bedoelt voor auto's met 2 of meer personen erin. Vaak worden motors en elektrische auto's ook toegelaten.


Exit Only. Let goed op bij het rijden op de rechterbaan. Soms is het fijn om op deze baan te zitten zodat je geen afslag mist of niet op tijd naar rechts kon invoegen om de afslag te nemen. Maar soms verandert deze baan vanzelf in een afslag. Dan staat er altijd "Exit Only" onder zoals op de foto. Wil je deze afslag niet hebben zul je dus een baan naar links moeten opschuiven.


Rechts inhalen. In veel staten wordt rechts inhalen gedoogd.

De regel is hier: blijf op je eigen baan. Ga niet heel de tijd van baan wisselen. Rijd je harder dan diegene op een baan links van jou blijf dan gewoon rijden en passeer hem gewoon. Niks aan de hand.

Er wordt wel aangeraden om zo veel mogelijk rechts te houden, zeker voor langzamer verkeer zodat je normaal gesproken alleen links hoeft te passeren.


Suïcide Lane.

Mag je op deze baan rijden? Nee, in principe rijd je hier niet op. Deze baan wordt alleen gebruikt om links af te slaan. Wil je links afslaan, ga dan zo laat mogelijk deze baan op en blijf vóór de eerste pijl die je tegen komt. Het tegemoetkomende verkeer gebruikt deze baan namelijk ook om linksaf te slaan. Ga je te vroeg deze baan op, dan kom je elkaar wellicht ergens tegen. Dat wil je natuurlijk niet. Deze baan wordt ook wel suïcide lane (Zelfmoord baan) genoemd. Omdat je in principe bewust frontaal op je tegenligger gaat rijden als deze ook linksaf wil slaan. Soms kun je deze weg ook gebruiken om snelheid te maken indien je vanuit de zijstraat komt en je zo makkelijker kan invoegen. Let er wel op dat je dan geen tegenliggers hebt die linksaf willen slaan. 


No turn on red

In bijna alle staten mag je rechtsaf door rood. En in veel staten waar het niet mag wordt het zelfs gedoogd.

Dus wil je rechtsaf slaan maar het stoplicht is rood, dan mag je toch door rijden met in acht neming dat je wel voorrang verleend aan het verkeer dat groen heeft. Dus het kruisende verkeer dat van links komt. Op plekken waar het niet mag zal het bord op de foto naast het stoplicht staan. Ben je er niet zeker van blijf dan gewoon staan en wacht op groen. 


Stoppen

Duidelijker dan dit kunnen ze het niet maken. Stop is in veel talen gelijk. Een stop bord geeft aan dat je moet stoppen en het kruisende verkeer voor moet laten gaan. Er wordt van je verwacht dat je echt helemaal tot een stop komt en dan pas doorrijdt.

Staat er onder het stopbord de toevoeging "All Way" of "4-Way" zoals op de foto. Dan heb je een gelijkwaardige kruising waarbij iedereen van elke kant dient te stoppen. Rechts heeft geen voorrang hier, dus wie gaat er dan eerst? Daar is een hele goede regel voor. Het voertuig dat als eerste tot een totale stop komt mag ook als eerste weer gaan rijden. Kom je volgens jou idee precies gelijktijdig aan, dan gaat het voortuig dat van rechts komt eerst. Je kan dan dus ook zelf dat voertuig zijn.


Exit. De nummers van afritten geven in Amerika de afstand van de afrit tot de staatslijn weer. Bij afrit 30 ben je 30 mijl van de staatslijn af. Ben je bij afrit 30 en je moet er bij 40 af weet je dus ook dat je nog 10 mijl moet rijden.

 

In Amerika komt het wel eens voor dat afritten aan de linkerkant van de snelweg zitten. In zo'n geval staat het afritnummer bovenop aan de linkerkant van het bord en vaak wordt er ook aangegeven dat het om een "left exit" gaat.


Schoolbus. Staat er een schoolbus aan de kant geparkeerd met knipperende lampen en een uitgeklapt stop bord. STOP dan altijd. Niet alleen als je van achterop komt, maar ook als je van de tegenoverliggende richting komt zoals de bordeaux rode auto op de foto. Kinderen kunnen vanachter de bus nog oversteken.

Doorrijden is strafbaar.


Highway. In Amerika wordt veel meer gewerkt met de windstreken. Snelwegen geven altijd een richting aan in windstreken ipv steden. Als je in Nederland van Eindhoven naar Amsterdam gaat dan moet je in eerste instantie de A2 richting Den Bosch aanhouden. In Amerika zouden ze dan zeggen neem de A2 in Noordelijke richting. Bij de snelweg zal dan aangegeven zijn welke oprit naar het noorden of zuiden gaat. Snelweg nummers zijn ook redelijk logisch gemaakt. Alle snelwegen die van west naar oost gaan zijn met even nummers genummerd en van noord naar zuid zijn oneven genummerd. Hier zijn een aantal uitzonderingen op. Maar over het algemeen kun je dit wel aanhouden.

Als een snelweg door een stad loopt zal de rondweg om deze stad hetzelfde nummer hebben plus een 3e getal. Bijvoorbeeld de i70 die door Denver loopt heeft als rondweg om Denver heen de i470.


Toll. In verschillende staten zijn er toll wegen. Indien je met een navigatie systeem rijdt zal hij dat vanzelf aangeven. Je kan dan eerst de route berekenen zonder toll wegen en daarna met toll wegen. Dan kun je zelf zien hoeveel kilometer of in tijd je om moet rijden om de toll te vermijden. Bij de toll poorten heb je soms best veel keuzes. Zoals: Cash only, Cash/card, card only, e-zpass of sun-pass. Daarnaast heb je soms ook nog beperkingen voor vrachtwagens, bussen of auto's. Poorten waar deze niet of juist wel door mogen. En ook zijn er onbemande poorten met en of zonder cash. EZ pass of Sun Pass zijn abonnementen waarbij je door het poortje mag rijden waar dit logo boven staat. Je betaald dan automatisch door een sensor. Bij een huur auto kun je dit ook meehuren zodat je altijd deze poorten kunt gebruiken. Dit is vaak alleen interessant als je veel toll wegen over moet. Of als het op je route altijd heel druk is. Bij sommige verhuur bedrijven gaat het op kenteken. Dus als je er dan per ongeluk doorheen rijdt komt het vanzelf bij je op de rekening.


Politie. Indien je op een weg rijdt met meerdere banen en er staat een auto/vrachtwagen/bus met pech of een politie auto langs de weg, verminder je vaart of schuif een baan op van de wagens af.

Word je aangehouden door de politie, stop dan en blijf in je auto zitten tot de agent naar jou komt. En volg zijn instructies op.

Bekeuringen die onder je ruitenwisser zitten kun je veelal via internet betalen. Als je dit door je verhuur bedrijf laat doen zullen de kosten aardig oplopen aan administratie kosten en dergelijke.

 

Deze foto is genomen in het plaatsje Nederland ten oosten van Houston TX


Navigeren in Amerika op je mobiel.

Je mobiel heeft dan 2 zaken nodig:
- GPS chip die jouw lokatie kan bepalen.

- Kaart zodat je lokatie zichtbaar wordt.

          - Online

          - Offline

Als je bijv. met google maps navigeert in Nederland dan downloadt google maps steeds een klein stukje kaart van de lokatie waar jij bent. In Amerika zal dat niet gaan omdat je geen data abonnement hebt. Tenzij je die daar aanschaft. Als je de kaarten vooraf kan downloaden en op je mobiel kan zetten hoeft je mobiel geen data te gebruiken. Dan haalt hij het kaartmateriaal van je mobiel geheugen ipv internet. En dan werkt het dus offline. 


Er zijn verschillende apps op de markt waarmee je kan navigeren. Een aantal zijn gratis. 

Navigon ($50) en TomTom(€20/jaar of €45/3jaar) hebben apps waar je voor betaalt. De kaarten komen op je mobiel te staan. Bij beide zijn in-app aankopen mogelijk.

Google maps en Here Maps (klik voor uitleg hoe offline maps in te stellen) zijn voorbeelden van apps die gratis zijn en ook offline werken. Je moet daarvoor wel de kaarten van het gebied dat je wil gebruiken downloaden naar je mobiel. Dat kost wel wat geheugen ruimte. Wellicht moet je wat geheugen vrij maken door je Rick Astley albums te verwijderen. ;)

Maar als je het gebied niet meer gebruikt kun je het er weer afgooien. Zodra je een gebied download, heb je direct de laatste versie. Wil je deze apps gaan gebruiken in Amerika, rijdt er in Nederland dan ook even mee om te wennen aan het systeem. 


Een satelliet zend informatie uit. Je gps ontvanger in je mobiel ontvangt dit maar zend niets terug.

Er zijn een aantal groepen satellieten waar onder: GPS, GLONASS, BeiDou en Galileo. GPS heeft bijv 31 satellieten, waarvan 7 reserve en dus 24 minimaal nodig om de aarde te kunnen voorzien van info.

 

Een satelliet zend gegevens uit van alle satellieten van die groep waar die bij hoort, zend gegevens uit over zichzelf en de tijd wanneer hij dit verzonden heeft. Zoals op de foto te zien is. Sat. A zend info uit op een bepaalde tijd bepaald door een atoom klok. Het is bekend wat de snelheid is van dit signaal. Jou mobiel ontvangt dit signaal ietsje later en kan dan berekenen wat de afstand tot deze satelliet is. Je weet nu dat je afstand tot sat.A 100 is. Hiermee weet je dat je ergens op de oranje lijn bent. Nu komt sat.B in actie en verteld je dat je afstand tot sat.B 75 is. Nu weet je al dat je nog maar op twee raakpunten van de twee cirkels kunt zijn. Dan heb je sat.C nog nodig om die laatste twee opties te verminderen naar 1 lokatie. Aangezien de afstand tot sat.C 200 is, hebben de 3 statellieten 1 gezamelijk raakpunt, de groene stip. Maar dit is eigenlijk nog maar in 2D. En aangezien de aarde 3D is hebben we het liefst nog 1 satelliet meer nodig om ook de hoogte te kunnen bepalen. Want je kan je ook op een berg bevinden of zelfs onder water niveau. Nog belangrijker is het voor vliegtuigen. 


Ons is het opgevallen dat als je met een navigatie systeem rijdt, je veel meer tijd hebt en veel rustiger rijdt zonder stress. Moet je deze dan bij je huur bedrijf mee huren? Ja, dat kan, maar is niet aan te raden. Dat is redelijk duur. Dit kost tussen de 10 en 15 dollar per dag. Dan kom je met 20 dagen al gemiddeld op $250. Zeker als je een aantal weken rondrijdt. Dan is het slimmer om bij bijv. een Best Buy een simpel navigatie systeem te kopen. Hier heb je dan heel Amerika op staan. Deze kun je na de vakantie bewaren voor je volgende trip of uitlenen aan bekende. Heb je al een systeem, dan kun je natuurlijk ook kaarten van Amerika kopen.


Navigatie op de voorruit

Huur of neem je een navigatie apparaat mee. Pas dan op waar je deze plaatst. In onderstaande staten is het verboden om deze op je voorruit te plaatsen. Daar onder zie je staten waar het mag onder bepaalde voorwaarden. Staten die niet genoemd worden hebben hier geen specifieke regels voor. Uiteraard kan dit veranderen in de loop der tijd, dus vraag er evt naar bij de verhuurbedrijf of zoek het op internet even op. Nog maar weinig auto's zijn voorzien van een rond plaatje op het dashboard waar je de navigatie zuignap op plakt. Deze kun je hier bestellen.

  • Alabama
  • Arkansas
  • Connecticut
  • Delaware
  • D.C.
  • Georgia
  • Idaho
  • Kansas
  • Kentucky
  • Louisiana
  • Montana
  • Nebraska
  • New Jersey
  • New Mexico
  • New York
  • North Dakota
  • Oklahoma
  • Pennsylvania
  • Rhode Island
  • South Dakota
  • Texas
  • Virginia
  • Washington
  • West Virginia
  • Wisconsin
  • Wyoming.

Toegestaan onder voorwaarden

  • Arizona – Hier mag je de navigatie onder in de linkerhoek van de bestuurderskant of onder in de rechterhoek van de bijrijderskant op het raam monteren.
  • California – Hier mag je de navigatie onder in de linkerhoek van de bestuurderskant of onder in de rechterhoek van de bijrijderskant op het raam monteren. Er vanuit gaande dat het niet in de weg zit voor airbags en dat het gebruikt wordt voor navigatie van deur tot deur. Dus niet voor je mobiel als handsfree set. Wel als deze gebruikt wordt om te navigeren.
  • Hawaii – Hier mag je de navigatie onder in de linkerhoek van de bestuurderskant of onder in de rechterhoek van de bijrijderskant op het raam monteren.
  • Indiana – Hier mag je de navigatie onder in de rechterhoek van de bijrijderskant op het raam monteren..
  • Maryland – Hier mag je de navigatie onder in de linkerhoek van de bestuurderskant of onder in de rechterhoek van de bijrijderskant op het raam monteren.
  • Nevada – Hier mag je de navigatie onder in de rechterhoek van de bijrijderskant op het raam monteren.
  • Ohio – Hier mag je de navigatie niet lager dan 15 cm onder de bovenrand van je raam plaatsen. Hij moet tevens buiten het gebied vallen waar je ruitenwissers komen en nooit het zicht belemmeren.
  • Utah – Hier mag je de navigatie onder in de rechterhoek van de bijrijderskant op het raam monteren.

Voor allemaal geldt dat de navigatie zo ver mogelijk in de hoek geplaatst moet worden, tegen de onder- en zijrand van het raam. In Ohio geldt hier de boven- en zijrand.

Oververhitting.

Pas op dat je apparaat niet te heet wordt onder het raam. Anders valt hij uit of gaat hij zelfs stuk. Laat de airco via de voorruit de auto in komen door de luchtstroom optie te kiezen zoals op de foto hiernaast.



Tanken

Soms verschilt de manier een klein beetje van de andere. Maar in grote lijnen blijft het gelijk.

Voor elke grote rit tanken wij de auto vol ook al is de tank niet helemaal leeg. We zorgen er gewoon voor dat we altijd genoeg hebben en niet in de middle of nowhere zonder benzine komen te zitten. Vanaf nog een kwart vol kijken we uit naar een tankstation. 

In de staat New Jersey mag je niet zelf tanken. Daar wordt het voor je gedaan. Je geeft je Credit card of cash en vermeld daarbij voor hoeveel je wil tanken of dat ie hem vol mag tanken.

In de staat Oregon mag je alleen zelf tanken na 18:00uur 's avond en voor

06:00uur 's morgens. Ze zijn mee bezig om deze tijden te verruimen.

 

Self service:

Haal je credit card door de sleuf of steek hem in de gleuf. Lees op het display of je hem erin of eruit moet halen. In Canada moet je hem op de meeste plekken erin laten zitten en bevestigen met je pincode. 

 

Hierna volgen een of meerdere opties:

  • Soms vraagt hij of het debet of credit is. Dit moet dan credit zijn. Tenzij je het met je gewone bankpas probeert. Dan is het debet uiteraard. 
  • Soms vraagt hij om een zipcode (postcode). Hier wil het nog wel eens mis gaan. Je kan de lokale postcode proberen als je die weet. Wellicht heb je het adres van het hotel waar je zit of zat. Wij proberen vaak de welbekende 90210 uit Beverly Hills. Je eigen postcode van thuis met een 0 ervoor lukt ook wel eens. En anders een goeie gok van 5 cijfers. Lukt dit niet zul je toch naar binnen moeten.
  • Is de postcode wel gelukt dan wordt gevraagd om de nozzle (tankspuit) te pakken en de juiste brandstof te kiezen. Dit is zo goed als altijd 87 of regular (goedkoopste) ofwel gewone benzine. Huurauto's rijden niet op Diesel. Je drukt dan op de knop van de juiste brandstof.
  • Knijp in het handvat en de benzine gaat stromen. Als dit niet het geval is, is er kans dat je de houder waar hij in hing nadat je hem pakte omhoog moet klappen om de pomp te activeren. Hierna zal hij gaan lopen. Anders dan in Nederland kun je de tankspuit soms zelf laten tanken door het metalen lipje in het handvat te klemmen. Als de spuit goed in de auto hangt kun je de tankspuit loslaten en hij zal stoppen als de tank vol is.
  • Vol is vol, men heeft liever niet dat je hem nog verder vol druppelt dan nodig.
  • Klap indien nodig de houder weer terug en hang de spuit er terug in.
  • Op het scherm wordt nu gevraagd of je een bonnetje wil.

Werkt je Credit kaart niet ga dan naar binnen. Je zegt tegen de kassiere dat je credit card niet werkt. Je hebt dan een aantal opties.

  1. Je laat je credit card achter bij de kassière en hij/zij zet de pomp aan. Na het tanken ga je weer naar binnen en reken je af. Vaak blijft één van ons bij de Credit Card en tankt de ander. Zodat er niks mee gebeurt. Je weet maar nooit.
  2. Je zegt tegen de kassière voor hoeveel $ je op welke pomp wilt tanken en zij rekent direct af met je credit card. Wees niet bang als er minder in de tank gaat dan je dacht. Heb je $50 afgerekend en er gaat maar voor $40 in, dan wordt deze $40 in rekening gebracht en niet de $50. Kan er meer in dan $50 dan zal de pomp in dit geval vanzelf stoppen als je de $50 bereikt.
  3. Je rekent cash af en de pomp zal stoppen met tanken als hij dat bedrag heeft bereikt. Heb je het geld niet opgemaakt kun je binnen je wisselgeld gaan vragen.

Rijbewijs.

Een Nederlands B rijbewijs volstaat om in Amerika te mogen rijden. Zelfs niet al te grote campers krijg je mee met je B rijbewijs. Je hoeft dus niet per se een internationaal rijbewijs te gaan kopen van €18,95 dat maar 1 jaar geldig is. Het is alleen een vertaling.